Ett forumspel

Vad sker under ett Forumspel?

Från det att er moderator/seminarieledare överlämnar scenen till Teater Martin Mutter har ni 60-90 interaktiva minuter att se fram mot.

Spelledaren från Teater Martin Mutter ansvarar för ramen och inleder med presentation, en kort rörelseuppvärmning av publiken och ett antal värderingsfrågor som mer och mer berör dagens tema.
Härefter sker första spelet:
3-4 skådespelare presenterar en serie, oftast 3, korta scener där personer i olika situationer skruvar upp temat till ett ohållbart slut.
Spelledare låter publiken reflektera över scenerna och frågar efter förslag till lösningar och förändringar.

Nu inleds den viktiga, interaktivas fasen! Scenerna spelas upp igen och alla från publiken kan ropa STOPP när de upplever att handlingen börjar gå i fel riktning och en förändring är möjlig. De inbjuds nu att själva påverka händelseförloppet!

Graden av interaktivitet avgörs till viss del av deltagargruppens storlek. När Teater Martin Mutter spelar för 100-tals personer används oftast publikens förslag direkt till skådespalarna. Är antalet färre inbjuds åskådare att förändra situationen genom att själv agera i spelsekvensen.

Forumspelningen kommer att innehålla ett flertal olika omspel och handlingsförslag. Många stunder av skratt men också heta diskutioner och eftertanke kommer att berika ert fortsatta utvecklingsarbete, även långt efter det att Teater Martin Mutter summerat, avslutat och överlämnat ordet till seminarieledaren igen.


© 2013 Martin Mutter, Per Skjöldenramd e-post: forum@martinmutter.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar